Het International Maritime Bureau (IMB) van de ICC heeft een daling gemeld van het aantal wereldwijde maritieme incidenten en piraterij in 2024, maar dringt aan op voortdurende voorzichtigheid omdat de veiligheid van de bemanning in gevaar blijft.Het jaarlijkse IMB-rapport over piraterij en gewapende overvallen registreerde 116 incidenten tegen schepen in 2024, vergeleken met 120 in 2023 en 115 in 2022. Het rapport meldt verder dat 94 schepen werden geënterd, 13 met een aanvalspoging werden geconfronteerd, zes schepen zijn gekaapt en drie beschoten.
Hoewel het aantal gerapporteerde incidenten in 2024 vergelijkbaar blijft met die in 2023 en 2022, maant het IMB tot voorzichtigheid om de veiligheid van de bemanning te bevorderen, gezien een toename van het aantal gegijzelde of ontvoerde bemanningsleden: 126 gegijzelde bemanningsleden in 2024 vergeleken met 73 in 2023 en 41 in 2022. Twaalf bemanningsleden werden als ontvoerd opgegeven, vergeleken met 14 in 2023 en twee in 2022. Nog eens 12 bemanningsleden werden bedreigd en één raakte gewond in 2024.
Het gerapporteerde gebruik van wapens blijft ook stijgen. In 2024 werden geweren gemeld bij 26 incidenten, vergeleken met 15 in 2023. Messen werden gemeld bij 39 incidenten in 2024, vergeleken met 42 incidenten in 2023.
Bedreigingen voor de veiligheid van de bemanning een grote zorg
ICC secretaris-generaal John W.H. Denton AO zegt: “Hoewel we blij zijn met de afname van het aantal gerapporteerde incidenten, blijven de aanhoudende bedreigingen voor de veiligheid van de bemanning een grote zorg. Het beschermen van routes en het waarborgen van de veiligheid van zeevarenden, die essentieel zijn voor het in stand houden van de wereldwijde handel, is van vitaal belang. Alles moet in het werk worden gesteld om levens op zee te beschermen en tegelijkertijd de naadloze goederenstroom door internationale toeleveringsketens te garanderen. Dit vereist een gezamenlijke inspanning, waarbij een voortdurende regionale en internationale aanwezigheid van de marine cruciaal is.”
Veiligheid bemanning in gevaar in Golf van Guinee
De activiteit blijft relatief laag in de Golf van Guinee met 18 gerapporteerde incidenten in 2024, vergeleken met 22 in 2023, 19 in 2022, 35 in 2021 en 81 in 2020. Bemanningsleden blijven echter een risico lopen: alle 12 ontvoerde bemanningsleden en 23% van het totale aantal gegijzelde bemanningsleden in 2024 waren in deze regio te vinden.
In Oost-Afrika werden minstens acht incidenten gemeld, waaronder de kaping van twee vissersschepen en een bulkcarrier in de eerste helft van 2024. Het IMB moedigt waakzaamheid en naleving van de aanbevelingen in de meest recente Best Managements Practices aan.
IMB-directeur Michael Howlett verklaart: “Ondanks de terughoudende activiteit is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid, aangezien de aanhoudende bedreigingen voor de veiligheid van de bemanning het belang van voortdurende voorzichtigheid onderstrepen. Kapiteins en scheepsexploitanten worden sterk aangemoedigd om zich strikt te houden aan alle aanbevelingen in de Best Management Practices tijdens de doorvaart door de Golf van Guinee en de wateren voor de kust van Oost-Afrika.”
Een toename van wapens en incidenten in Zuidoost-Aziatische wateren
Incidenten in de Straat van Singapore blijven stijgen met 43 in 2024 vergeleken met 37 in 2023 en 38 in 2022. Het IMB-rapport over piraterij en gewapende overvallen van 2024 onthult dat 93% van de schepen die het doelwit waren, werden geënterd en dat 11 grote schepen van meer dan 100.000 DWT (deadweight tonnage) het doelwit waren in deze strategisch belangrijke zeeweg.
De bemanning bleef schade ondervinden: 13 bemanningsleden werden gegijzeld, vijf bedreigd en één gewond geraakt tijdens de incidenten. Hoewel ze worden beschouwd als opportunistische misdrijven op laag niveau, nam het gebruik van vuurwapens en messen toe tot respectievelijk acht en 19 in 2024, vergeleken met drie en 15 in 2023. De meeste incidenten werden gemeld tijdens de duisternis en terwijl schepen onderweg waren.
Het IMB Piracy Reporting Centre (PRC) heeft ook zijn bezorgdheid geuit over late meldingen en onderrapportage door schepen die in deze wateren worden geënterd.“Het toenemende gebruik van wapens en het te laat en te weinig melden door schepen zijn punten van zorg. We blijven aandringen op waakzaamheid en moedigen het tijdig melden van alle incidenten sterk aan, omdat dit de beste manier is om een duidelijker beeld te krijgen van de risico’s en de te nemen veiligheidsmaatregelen”, aldus Howlett.
Het aantal gerapporteerde incidenten in de Indonesische archipel is van jaar tot jaar gestegen, van 10 in 2022 en 18 in 2023 tot 22 in 2024. Terwijl 20 incidenten onder de definitie van gewapende overvallen vallen, vallen er twee onder de definitie van piraterij.
Bij deze twee incidenten werden bemanningsleden gegijzeld voor de duur van de incidenten. In totaal werden 31 bemanningsleden gegijzeld en één bedreigd. Bij 10 incidenten werden messen gerapporteerd en bij drie geweren.Het hoogste aantal incidenten in tien jaar werd gemeld op ankerplaatsen in Bangladesh. Het IMB registreerde 14 incidenten in 2024, waarvan 13 aan boord van schepen die voor anker lagen in Chattogram en één op de ankerplaats in Mongla. Twee bemanningsleden werden gegijzeld en nog eens drie bedreigd. Bij zeven incidenten werden messen gerapporteerd.
Bij deze twee incidenten werden bemanningsleden voor de duur van het incident gegijzeld. In totaal werden 31 bemanningsleden gegijzeld en één bedreigd. Bij 10 incidenten werden messen gerapporteerd en bij 3 geweren.Het hoogste aantal incidenten in tien jaar werd gemeld op ankerplaatsen in Bangladesh. Het IMB registreerde 14 incidenten in 2024, waarvan 13 aan boord van schepen die voor anker lagen in Chattogram en één op de ankerplaats in Mongla. Twee bemanningsleden werden gegijzeld en nog eens drie bedreigd. Bij zeven incidenten werd melding gemaakt van messen.
Vooor een kopie van het 2024 Piracy and Armed Robbery Against Ships report, klik here.