Adfiz maakt genomineerden bekend in categorieën Verzekerbaarheid en Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 

Maar liefst 39 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over 18 aanbieders, zijn dit jaar aangemeld voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. De afgelopen weken hebben de jury’s zich gebogen over alle inzendingen en per categorie drie genomineerden vastgesteld. Voor het thema verzekerbaarheid heeft de jury onder leiding van voorzitter Jurjen Burghgraef de volgende initiatieven genomineerd (in alfabetische volgorde). Voor het thema ketenefficiency heeft de jury onder leiding van voorzitter Wim Henk Steenpoorte de volgende initiatieven genomineerd:

 

Verzekerbaarheid

Nominatie 1: DAS met Contracten van DAS 
Het creëren van bewustzijn rond juridische risico’s en preventie is cruciaal voor zakelijke ondernemers. Het draagt bij aan het betaalbaar en toegankelijk houden van juridische dienstverlening. Met Contracten van DAS biedt DAS de ondernemer modeldocumenten, zoals brieven, reglementen en overeenkomsten, zodat hij slimmer en sterker beslissingen kan nemen. Door afspraken goed vast te leggen wordt namelijk meer juridische zekerheid geboden en kunnen conflicten worden voorkomen. En heeft de ondernemer toch een juridisch conflict, dan staat hij juridisch sterker.

Nominatie 2: Nationale-Nederlanden met Verzekerbaarheid sekswerkers 
Sinds 2002 is het voor zelfstandige sekswerkers verplicht om een KvK inschrijving te hebben en belasting te betalen. Echter, tot begin dit jaar was het voor deze groep niet mogelijk om een zakelijke verzekering af te sluiten. Sinds januari 2024 verzekert Nationale-Nederlanden ook deze groep ondernemers. De verzekeringen zijn maatwerk en kunnen alleen afgesloten worden via een adviseur. Met deze stap helpt Nationale-Nederlanden bij het versterken van de financiële positie van de groep sekswerkers die uit zo’n 20.000 ondernemers bestaat.

Nominatie 3: TAF met een AOV met toekomstbestendige dekking tot AOW-leeftijd 
Door ondernemers een flexibele arbeidsongeschiktheidsverzekering aan te bieden die automatisch meegroeit met de AOW-leeftijd, verbetert TAF de zakelijke verzekerbaarheid. TAF verwacht (zoals het er nu naar uitziet) dat ondernemers hiermee via de opt-out vrijstelling kunnen krijgen van de voorgestelde verplichte AOV. Dit biedt hen de flexibiliteit om een dekking te kiezen die beter aansluit bij hun persoonlijke situatie. En adviseurs kunnen toekomstbestendig advies geven met een product dat voldoet aan zowel huidige als toekomstige wettelijke eisen.

Genomineerden ketenefficiency

Nominatie 1: Dazure met Next Best Polis met AI

Dazure helpt intermediairs met op maat gemaakte ‘next best polis’-voorspellingen door het algoritme van Onesurance. Door data-technologie op deze wijze in te zetten, verbetert Dazure de efficiëntie van de keten en helpt Dazure bij het identificeren van klanten die baat hebben bij een overlijdensrisicoverzekering of een voogdijverzekering. Hiermee wordt ingespeeld op het maatschappelijke probleem van onderverzekering en het gemis aan het vastleggen van voogdijschap.

Nominatie 2: Florius met Integrale brondatapropositie voor een efficiëntere hypotheekketen

Florius biedt een totaal ondersteuningspakket voor het gebruik van brondata, zoals de Brondatacoach, die langsgaat bij adviseurs, acceptatie van meerdere brondataleveranciers, kennissessies, bronboardingweek, en de campagne ‘Begin bij de bron, zet data ON’. Door bewustwording te creëren en begeleiding te bieden stimuleert Florius dat partijen in de keten actief en effectief brondata gaan gebruiken in hun dagelijkse praktijk.

Nominatie 3: Nationale-Nederlanden met Aplaza koppelingen

Nationale-Nederlanden zet via Aplaza in op een volledig digitale keten via gegevenskoppeling van documenten, berichten, transactiegegevens en schadeclaims met het systeem van de adviseur. Zo wordt handmatige en dubbele invoer van gegevens voorkomen, wat besparing oplevert voor zowel het intermediair als de verzekeraar zelf. Na eerder in 2024 de geautomatiseerde verwerking van documenten en berichten te hebben gerealiseerd, volgt nu de geautomatiseerde verwerking van transactiegegevens voor Particuliere verzekeringen en in 2025 voor Zakelijke verzekeringen.

De afgelopen dagen zijn ook de genomineerden voor de themaprijzen Verzekerbaarheid, Duurzame Ontwikkeling en Klantbelang bekendgemaakt. De uiteindelijke winnaars per categorie worden op 9 januari bekend gemaakt tijdens de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst.

 

\