Norbert Rollinger, president van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV, heeft op ‘de Dag van de Verzekeringen ’geklaagd over een overdaad aan bureaucratie. “Het voldoen aan alle rapportageverplichtingen kost te veel middelen”. Minister van Justitie Marco Buschmann is het met hem eens en belooft de last te verlichten. Het probleem kan echter niet alleen op nationaal niveau worden opgelost. “We lijden aan een burn-out van de bureaucratie in Duitsland”.
Verzekeraars klagen over buitensporige bureaucratie en roepen op tot harmonisatie van overlappende eisen. “Er zijn talloze voorbeelden van over- of dubbele regelgeving wanneer een en dezelfde regelgevende inhoud wordt geregeld door verschillende regelingen op Europees en nationaal niveau. De vele rapportageverplichtingen slokken steeds meer middelen op”, zei Norbert Rollinger, voorzitter van de Duitse Verzekeringsbond (GDV), op de Verzekeringsdag in Berlijn op donderdag. Voor kleine en middelgrote bedrijven zijn de vereisten nu al onhanteerbaar.
Minister van Justitie Marco Buschmann (FDP) sprak zich tijdens zijn optreden op de Verzekeringsdag ook uit voor een verlichting van de lasten. “We lijden aan een burn-out van de bureaucratie in Duitsland,” zei hij. De federale regering had zich ten doel gesteld om de regels te stroomlijnen. Buschmann verwees naar het bureaucratieverminderingsprogramma Meseberg, waarmee de federale regering een uitgebreid pakket maatregelen heeft gelanceerd. Hierdoor zouden bedrijven ongeveer 3,5 miljard euro kunnen besparen.
“Ergste bron van bureaucratie”
Buschmann merkte echter op dat de vermindering van de bureaucratie niet alleen op nationaal niveau kan worden bereikt. “60% van de nalevingskosten is afkomstig van Europese wetten”, benadrukte hij. De Europese Unie (EU) is de grootste bron van bureaucratie. Voor elke euro die wordt bespaard door het schrappen van regelgeving, wordt in 2022 op EU-niveau vier euro aan extra kosten gemaakt als gevolg van nieuwe wetten.
GDV-voorzitter Rollinger noemde de CSRD-richtlijn over duurzaamheidsrapportage in bedrijven als een prominent voorbeeld van buitensporige EU-regelgeving. De basisgedachte erachter is correct, maar veel rapportageverplichtingen bieden geen toegevoegde waarde. “Laten we ons in de CSRD richten op de gegevens die managementimpulsen geven aan bedrijven, bijvoorbeeld bij kapitaalinvesteringen of riskmanagement,” vroeg Rollinger.
Praten over een ‘reparatiewet CSRD’
Buschmann toonde begrip, ook al zijn nationale wetgevers verplicht om de vereisten van de CSRD-richtlijn te implementeren. De federale minister van Justitie kondigde echter aan dat Duitsland samen met Frankrijk zou werken om ervoor te zorgen dat de komende EU-wetgeving een fase van minder bureaucratie zou zijn. Dit zou ook inhouden dat er gesproken wordt over een “CSRD reparatiewet”, zoals Buschmann het noemde: “Als de EU eraan toekomt om een aantal van de rapportageverplichtingen te schrappen, zullen we het project steunen.”
“Als grootste institutionele belegger zijn we een langetermijnfinancier voor de publieke en private sector”, benadrukt GDV-directeur Jörg Asmussen. Verzekeringsmaatschappijen in Duitsland doen elk jaar nieuwe investeringen voor een totaalbedrag van 300 miljard euro en zijn daarmee een belangrijke speler in de financiering van de transformatie van de economie en de samenleving. In totaal investeert de Duitse verzekeringssector 1,9 biljoen euro. “We zijn sterk en stabiel. En daarom een ideale partner in een wereld vol uitdagingen,” voegt Rollinger toe.
Geo-economisch keerpunt daagt Duitsland uit
Moritz Schularick, voorzitter van het Kiel Instituut voor de Wereldeconomie (IfW), schetste het geo-economische keerpunt. Deze omvatten bijvoorbeeld de toenemende protectionistische tendensen in de wereldhandel, een soms kritieke afhankelijkheid van grondstoffen en de noodzaak om de eigen defensiecapaciteit te versterken met het oog op de toename van geopolitieke conflicten. Duitsland moet weerbaarder worden, maar dit “de-risken” zal ook een prijs hebben. “De geo-economie van het nieuwe tijdperk zal veel van ons vergen,” benadrukte Schularick. Duitsland en Europa moeten zich ook afvragen of ze structureel klaar zijn voor de uitdagingen.
“Sommige structuren zijn erg vastgeroest,” gaf ook CDU secretaris-generaal Carsten Linnemann toe. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het aanvullende pensioenstelsel met kapitaaldekking, dat hervormd moet worden. Linnemann noemde als voorbeelden een betere overdraagbaarheid in bedrijfspensioenregelingen en een versoepeling van de 100 procent premiegarantie voor Riester. “We zijn te restrictief geweest met het garantieniveau,” zei Linnemann.
Lijfrenteprincipe in gesubsidieerde particuliere pensioenvoorzieningen
Het pensioenbeginsel blijft behouden in de gesubsidieerde particuliere pensioenvoorziening. De verzekeraars pleiten voor alternatieven. Het leidende federale ministerie van Financiën heeft het wetsvoorstel vóór dit najaar aangekondigd. GDV-voorzitter Rollinger schrijft nieuwe kritiek op het debat over het opkomende debat over welvaartscreatie, en op de lange termijn is bescherming slechts een optie voor de zee. De mens ademt de zekerheid, het is een kwestie van lang leven, wat een pensioenverzekering is. Een puur uitbetalingsplan is niet geschikt voor de algemene bevolking: “Een pensioenvoorziening die op een bepaalde verjaardag wordt opgebruikt, is een consumentenondersteuningsprogramma voor ouderen als zekerheid voor de oude dag”, benadrukt Rollinger.