De Amerikaanse schadeverzekeringsmarkt ligt op koers voor een terugkeer naar de winstgevendheid en een aanzienlijk rendement op kapitaalverbeteringen in 2024. Deze positieve vooruitzichten volgen op sterke prestaties in het eerste kwartaal (Q1), gedreven door lagere schades door winterstormen en een herstel in de particuliere autoverzekeringssector, meldt ratingbureau Fitch Ratings.
Amerikaanse schadeverzekeraars rapporteerden in het eerste kwartaal van 2024 een substantiële verzekeringswinst op jaarbasis. De combined ratio (CR) van de sector verbeterde met ruim acht punten tot 94%, wat het beste resultaat over een eerste kwartaal is sinds 2007. Gunstige voorgaande periode de ontwikkeling van de reserves droeg 3,3% bij aan de verdiende premies, vergeleken met 1,9% in het voorgaande jaar. Volgens Fitch blijft het echter een uitdaging om de premies voor zakelijke verzekeringslijnen in stand te houden om de inflatie van de schadekosten en de toegenomen risico’s van rechtszaken tegen te gaan.
Gunstige prijsomstandigheden in het eerste kwartaal van 2024 leidden tot een sterke netto geboekte en verdiende premiegroei van respectievelijk 10 en 11%. De directe premies voor particuliere autoverzekeringen (DWP) stegen met 16%, en de DWP van huiseigenaren met 13% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Daarentegen vertraagde de DWP-groei van zakelijke verzekeringslijnen tot 4%, waarbij de loonsom voor werknemers een negatief groeipercentage kende. Ondanks deze uitdagingen zijn de sectorvooruitzichten van Fitch voor de Amerikaanse particuliere verzekeringen verbeterd, terwijl de vooruitzichten voor de Amerikaanse commerciële verzekeringen neutraal blijven.
Het bedrijfsresultaat steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 300% op jaarbasis, waarbij het operationele rendement op het overschot op jaarbasis 10,2 procent bedroeg tegen 2,4% in het eerste kwartaal van 2023. De nettowinst steeg van $9 miljard vorig jaar naar $40 miljard.
Verwacht wordt dat particuliere verzekeringslijnen in 2024 de algehele prestatieverbetering zullen stimuleren, ondersteund door substantiële prijsmaatregelen en matigende trends in de omvang van de schades. Er wordt verwacht dat commerciële lijnen winstgevend zullen blijven ondanks een bescheiden verslechtering van de schaderatio, waarbij de resultaten van de werknemerscompensatie de aanhoudende zwakheden in de zakelijkeauto- en andere aansprakelijkheidsactiviteiten zullen verzachten. De directe schaderatio voor particuliere personenautopolissen in het eerste kwartaal van 2024 verbeterde aanzienlijk, met een daling van bijna 16 punten, en de schaderatio van huiseigenaren daalde met 13 punten.
Aanhoudend hoge inflatie en vertragende economische groei kunnen een negatieve invloed hebben op de toereikendheid van de schadereserves, vooral in de zakelijke auto- en andere aansprakelijkheidsproducten. De nauwkeurigheid van de schadeprojecties van verzekeraars wat betreft de ernst van claims, beïnvloed door inflatie en procesrisico’s, zal van cruciaal belang zijn bij het bepalen of de schade- en schade-industrie haar 19-jarige reeks van gunstige ontwikkeling van de verliesreserves in kalenderjaren in 2024 kan voortzetten