Adfiz-voorzitter Roger van der Linden´: Waarde financieel advies werkt vooral ook op immaterieel vlak doorwerkt

´Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral ook op immaterieel vlak doorwerkt.  Wij kunnen namelijk veel meer helpen waarmaken dan de buitenwereld beseft. En die té onderbelichte kant van ons vak, daar mogen we best wel wat meer aandacht aan schenken. Voor mij is het juist dát aspect van het financieel adviesvak dat ons beroep zo mooi maakt. Dáár haal ik mijn voldoening uit. Dát is wat wij de maatschappij te bieden hebben. Over zingeving en betekenis gesproken!´ Die woorden sprak Adfiz-voorzitter Roger van der Linden vorige week  tijdens het Lustrumevent dat ter gelegenheid van het 115-jarig bestaan van Adfiz werd gehouden in    theater Flint in Amersfoort

Hij stipte ook de personeelsproblematiek aan. “Als voorzitter van Adfiz spreek ik veel ondernemers uit onze sector. En dan hoor ik regelmatig hoeveel moeite ze hebben om nieuwe, jonge collega’s te vinden en te behouden. Want jongeren vinden het steeds belangrijker om een baan te vinden en een vak uit te oefenen, waarbij ze een positieve verandering teweeg kunnen brengen. Waarbij ze waarde kunnen toevoegen en dienstbaar kunnen zijn aan hun medemens of een ander groter doel. Purpose noemen ze dat. “

Zingeving en betekenis, noemde hij. “Zo zien we ondernemers die zich in allerlei bochten wringen om programma’s en initiatieven uit te rollen waarbij naast het gewone werk ook ruime aandacht is voor maatschappelijke issues, een goed doel. En begrijp me niet verkeerd; dat juich ik ook van harte toe en daar moeten we als financieel adviesbedrijven vooral ook mee doorgaan. Het is trouwens ook iets dat in het DNA van financieel adviseurs zit. Want financieel adviseurs zijn al 115 jaar intens verbonden met de mensen uit de lokale gemeenschappen waartoe ze behoren. Door plaatselijke verenigingen te sponsoren dragen we bij aan de groei en ontwikkeling van die lokale gemeenschappen. Maar wat we niet mogen vergeten is dat ons vak zelf, datgene wat we dag in dag uit de hele dag doen, ook een en al purpose is.”

Volgens Roger is het ook dát aspect waar jongeren die zich oriënteren op een studie of de arbeidsmarkt naar zoeken. “Want jongeren vinden het steeds belangrijker om een baan te vinden en een vak uit te oefenen, waarbij ze een positieve verandering teweeg kunnen brengen.”. Gij vervolgt: “Wij maken allemaal dagelijks het verschil door onze klanten te helpen hun dromen uit te laten komen. Niet alleen met financiële adviezen en producten, maar ook door naar ze te luisteren, vragen te stellen, angsten en belemmeringen in kaart te brengen, zaken op een rijtje te zetten, hun diepere wensen op tafel te krijgen en ze een pad te tonen waardoor ze hun dromen ineens wél kunnen verwezenlijken. Of waardoor ze ineens wél weer van een goede nachtrust kunnen genieten. Als ik dát verhaal vertel aan jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een studie of op de arbeidsmarkt, dan zie ik dat dat landt. Dan zie ik dat ze beseffen wat voor impact ze kunnen hebben op de maatschappij als ze kiezen voor het financieel adviesvak. En dat vervult me met trots. Trots op ons vak en op wat wij, adviseurs, teweeg kunnen brengen.”

De Adfiz-voorzitter benadrukte dat ‘we dat niet alleen ( kunnen) doen’. “Dat doen we samen met al die banken, verzekeraars en serviceproviders waarmee we intensief samenwerken. Want voor het realiseren van veel van de wensen en dromen die mensen hebben, zijn financiële oplossingen nodig. Oplossingen die banken en verzekeraars in elkaar sleutelen. En natuurlijk is er niet overal direct een oplossing voor. Maar de meeste aanbieders ken ik als betrokken partijen die er, net zoals wij, écht willen zijn voor hun klanten. Ook zij ervaren het juk van zware regelgeving en technische bottlenecks. Maar ook zij beseffen dat ze een cruciale rol spelen binnen de maatschappij. En dat ze er samen met ons voor moeten zorgen dat we die rol blijven houden. Niet voor eigen gewin, maar voor de consument. Zodat die – met onze hulp – van een goede nachtrust kan blijven genieten en zijn dromen kan blijven najagen. “