De koplampen van nieuwe auto’s zijn soms zo fel dat ze een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Bijna tweederde (65%) geeft aan geregeld verblind te worden door de koplampen van tegenliggers en 15% zegt zelfs dat hierdoor een bijna-aanrijding is ontstaan, zo blijkt uit een onderzoek van de RAC, de Britse ANWB. Vooral oudere automobielen geven aan ’s nachts hinder te ondervinden van de moderne koplampen. De nieuwe xenon- en ledlampen hebben een ‘hogere lichtopbrengst’, maar veel automobilisten klagen erover dat deze lampen te fel zijn, zelfs wanneer ze naar beneden staan afgesteld.
De RAC ondervroeg voor zijn onderzoek 2.061 automobilisten. Van hen geeft slechts 12% aan de helderheid van de koplampen van nieuwe auto’s goed te vinden, tweederde vindt sommige nieuwe koplampen te fel en 22% de meeste Bijna zes van de tien (58%) respondenten vindt de moderne koplampen zo fel dat ze daardoor ongelukken veroorzaken bij het tegemoetkomend verkeer. Volgens 12% is de helderheid van koplampen op de meeste nieuwe auto’s precies goed; 66% vindt dat sommigen te fel zijn en 22% vindt zelfs dat de meeste te fel zijn. Van de automobilisten die aangeven geregeld verblind te worden door de koplampen van tegenliggers zegt de meerderheid dat het minstens vijf seconden duurt voordat zij weer helder kunnen zien, wat bij een snelheid van 40 tot 60 miles per uur neerkomt op een afstand van 89 tot 134 meter. Daarnaast geeft een van de tien aan dat zij pas na tien seconden weer helder kan zien, wat bij genoemde snelheden neerkomt op een afstand van 179 à 268 meter.
Op de vraag of het nodig is dat er betere regels komen voor autoverlichting antwoordt 80% van de respondenten dat dit inderdaad noodzakelijk is. Slechts 8% was het daarmee oneens; 12% weet het niet.











