Meer dan vijftig auto’s gaan op 16 maart in ‘treintjes’ van zes de A2 op om platooning nu ook in de praktijk te testen. Daarbij bepalen auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. Het is de eerste grote ontheffingsvrije test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa. De test is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon en volgt op een succesvolle proef met dertien auto’s van verschillende merken op de testbaan van de RDW in Lelystad, eind vorig jaar. Zowel bij die proef als bij deze test werkt Aon nauw samen met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training. Aon krijgt voor de test de beschikking over auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo. De voertuigen zijn voorzien van de meest recente veiligheidsinnovaties.
De test op de A2 is een volgende stap om de voordelen en risico’s van hoog autonome auto’s in kaart te brengen. Daarmee draagt de test bij aan een totaaloplossing voor aansprakelijkheidsvraagstukken en het verzekerbaar krijgen van (semi)automatisch vervoer. In het onderzoeksrapport ‘Aansprakelijkheidsrisico’s en verzekerbaarheid zelfrijdende auto’s’ belicht Aon de voorlopige belemmeringen, maar ook de kansen van technologische innovatie in voertuigen voor de verzekeringsindustrie. ”Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen op ‘dedicated lanes’ van snelwegen. De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving. Wie waarvoor aansprakelijk is en de verzekerbaarheid wordt steeds duidelijker. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen,” stelt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions.
Volgens hem past bij het Aon om daar het voortouw in te nemen. Door onze kennis en inzichten te delen, helpen we de mobiliteitsmarkt vooruit. Aon en zijn partners gebruiken de testresultaten ook om werkgevers erop te wijzen dat veilige mobiliteit onderdeel van hun zorgplicht is. Zakelijke rijders kiezen bij de vervanging van hun leaseauto vaak met hun portemonnee en zelden op basis van voertuigveiligheid. Nu de automaat onder zakelijke rijders aan populariteit wint, komen accessoires als Adaptive Cruise Control voor meer automobilisten binnen handbereik.
“De invloed van intelligente voertuigsystemen op het rijgedrag van de bestuurder is nog onvoldoende onderzocht op de openbare weg,” stelt Van der Meer. Door de bestuurder tijdelijk ‘operator’ te maken, leert hij de nieuwe veiligheidsaccessoires te vertrouwen. Uiteindelijk hopen de partners met deze test bestuurders op een laagdrempelige en veilige manier al bekend te maken met hoe het rijden in de toekomst er uit gaat zien.