Maar liefst driekwart van de Nederlandse jongvolwassenen (18-35 jaar) heeft ondernemersdromen, vaak om iets goeds te doen voor de wereld, maar ruim een derde mist kennis, vreest niet rond te komen of weet niet waar te beginnen. Ook voelen ze zich niet gesteund door school, bank en overheid. Dat bleek afgelopen zomer uit het ‘de ondernemende generatie’-onderzoek van SNS. Terwijl goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden juist bijdragen aan de groeikansen van de nieuwe generatie. Daarom bundelen Jong Ondernemen en SNS hun krachten vanaf vandaag (vrijdag 17 november): de Dag van de Ondernemer. |
Met de lesprogramma’s van Jong Ondernemen maken studenten en leerlingen in allerlei verschillende richtingen van het primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs (hbo & mbo) kennis met het ondernemerschap. Ze ontwikkelen ‘door te doen’ ondernemende vaardigheden die later goed van pas komen. Ondernemende vaardigheden In het SNS-onderzoek naar ‘de ondernemende generatie’ noemden jongvolwassenen doorzettingsvermogen, durf (gewoon doen) en zelfvertrouwen als ondernemende vaardigheden. Ook werkgevers zoeken vaak medewerkers met goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden als veerkracht, stresstolerantie, aanpassingsvermogen en initiatief nemen. Ook als je geen ondernemer wilt worden, heb je dus baat bij goed ontwikkelde ondernemende vaardigheden. Wie ondernemerschapsonderwijs kreeg, werkt beter samen, is beter voorbereid op het werkende leven en krijgt eerder een leidinggevende functie krijgt, blijkt uit impactonderzoek van Jong Ondernemen. Kennis delen en ontwikkelen SNS en Jong ondernemen hebben de ambitie om onderdelen van de lesprogramma’s over geldzaken samen te optimaliseren, bijvoorbeeld door SNS-franchisenemers die hun financiële kennis en expertise delen met jonge ondernemers. Zij zijn immers zelf ondernemer en kennen hun regio goed. Ook de Raad van Toekomst van SNS is met raad en daad betrokken vanuit hun kennis over ‘de ondernemende generatie’ en hun uitdagingen. SNS en Jong Ondernemen verbinden zo hun netwerken, ontwikkelen samen kennis over ‘de ondernemende generatie’ en vragen actief aandacht voor de maatschappelijke waarde van ondernemerschapslesprogramma’s. Op mbo’s is financieel gezond gedrag bijvoorbeeld een belangrijk thema en oriënteren vakmensen zich op ondernemerschap en de arbeidsmarkt. “We doen de nieuwe generatie en de rest van Nederland een groot plezier als we leerlingen en studenten helpen hun ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. Met een partner als SNS kunnen we zorgen voor nog meer ondernemerschapsonderwijs op scholen. Naast educatie over financiële gezondheid zorgt ondernemerschapsonderwijs voor noodzakelijke ondernemende vaardigheden, ofwel soft skills. Dat de nieuwe generatie een ondernemende generatie is, maakt goed ondernemerschapsonderwijs met bewezen impact cruciaal met het oog op de toekomst”, aldus Jonas de Groot (directeur Jong Ondernemen). “Als SNS staan we voor kansengelijkheid. Geloven we in een samenleving waarin iedereen kan groeien. De nieuwe generatie valt dan op. Die wordt volwassenen in een snel veranderende wereld. Door ondernemende vaardigheden te koppelen aan goede financiële kennis en begeleiding, stimuleer je dat jongvolwassenen hun kansen zien én kunnen pakken. Dat je inzet en talent ertoe doen, ongeacht je achtergrond. Heel fijn als je die ondernemende vaardigheden grotendeels op een leuke manier ontwikkelt op school, met ruimte voor samenwerken, vallen én opstaan. Daarom ben ik blij dat we samenwerken met Jong Ondernemen”, aldus Angela Eijlander (directeur SNS). |
Bij de foto: Vlnr Jonas (directeur Jong Ondernemen), Kelly (lid Raad van Toekomst SNS en zelfstandig ondernemer) & Angela (directeur SNS) |