IUMI publiceert gids met best practices over het gebruik van “flexitanks”

De International Union of Marine Insurance (IUMI) heeft een uitgebreide gids met best practices gepubliceerd voor het veilige gebruik van flexibele tanks voor het vervoer van vloeibare lading. Het doel is om verzekeraars, makelaars en hun klanten praktische begeleiding te bieden om ervoor te zorgen dat ladingen die door flexibele tanks worden vervoerd, intact op de door hen gekozen bestemming aankomen.

Flexibele tanks – of flexitanks – zijn polyfilmblazen die worden gevuld met een vloeibare lading (zoals zuivelproducten, wijn, vruchtensap of niet-gevaarlijke oliën) en vervolgens in een standaard ISO-container worden geplaatst voor transport. Lars Lange, Secretary-General van IUMI, legt de kwestie als volgt uit: “Het gebruik van flexitanks is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, vooral dankzij de lagere transportkosten in vergelijking met een tankcontainer. Maar als deze methode niet correct wordt gemanaged, is deze gemakkelijk vatbaar voor schade. En zodra een flexitank kapot gaat, treedt er meestal een totaal ladingverlies op. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de verzekeraar, de ladingeigenaar en de vervoerder, maar er bestaat ook een zeer reëel risico op impact door derden en mogelijke gevolgen voor het milieu.”

Het document schetst een reeks potentiële risico’s, waaronder slechte opslag, onjuiste installatie, overbelasting, materiaalgebreken, transportproblemen en andere. Vervolgens wordt de potentiële impact benadrukt, waaronder mogelijk extra kosten bovenop het verlies van de lading en gevolgschade, zoals ESG-problemen of problemen met derden.

Aanbevelingen voor veilig gebruik en vervoer zijn opgenomen in het hoofddocument en de drie gedetailleerde bijlagen. Ze omvatten:

  • selectie flexitanks en containers,
  • containervoorbereiding,
  • installatie,
  • transport,
  • voorbereiding op noodsituaties.

Ook zijn er checklists opgenomen over selectie, voorbereiding, installatie en laden.Lars Lange concludeert: “Een van de centrale rollen van IUMI is het verzamelen en delen van kennis binnen de internationale maritieme verzekeringsgemeenschap om de veiligheid en efficiëntie van de handel over zee te verbeteren. Deze richtlijnen richten zich op een specifieke kwestie die, naar onze mening, baat zal hebben bij een verandering in de huidige praktijken, zodat vloeibare ladingen die door flexitanks worden vervoerd veilig en vrij van schade blijven. Mijn dank gaat uit naar het Loss Prevention Committee van IUMI en onze professionele partner Battermann & Tillery Group voor het samenstellen van zo’n uitgebreid document.”

Het document “Flexible Tanks for Liquid Bulk Cargo: Rated Best Practice” van IUMI, samen met de drie bijlagen, kan worden gedownload van https://iumi.com/opinions/position-papers,