Een op de zeven bedrijven heeft de afgelopen 12 maanden een dag of meer verloren door een cybergebeurtenis, volgens wereldwijd onderzoek voor zakelijke verzekeraar QBE, dat ook benadrukt dat een groot deel van de cyberaanvallen voortkomt uit de kwetsbaarheid van een leverancier.
Daarnaast blijkt uit een Control Risks-rapport voor QBE dat succesvolle, significante cyberincidenten tussen 2023 en 2024 met 42% zijn toegenomen in Europa en Noord-Amerika, onder invloed van geopolitieke factoren zoals de oorlog in Oekraïne. Wereldwijd zijn strategisch ontwrichtende cyberaanvallen verdubbeld van 103 in 2020 tot 196 in 2024, en er wordt voorspeld dat ze met ~20% zullen toenemen tot 233 tegen het einde van 2025.
Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd in negen westerse landen, heeft meer dan de helft (52%) van de bedrijven met 100 tot 2000 werknemers het afgelopen jaar te maken gehad met een cyberaanval. Voor één op de zeven (14%) resulteerde de cyberaanval in een onderbreking van één werkdag of meer.
Van degenen die te maken kregen met cyberaanvallen, zeiden drie op de vijf (59%) dat ten minste één van hen verbonden was met een leverancier, en bijna de helft (49%) leed omzetverlies. “Bedrijven zijn meer met elkaar verbonden dan ooit”, zegt Serene Davis, global head of cyber bij QBE Insurance. “Natuurlijk moeten ze voorzorgsmaatregelen treffen binnen hun eigen organisatie, maar ze moeten ook rekening houden met hun toeleveringsketen. Als een van hun leveranciers kwetsbaar is, heeft dat waarschijnlijk ook gevolgen voor hen, dus zorgvuldigheid is absoluut cruciaal.”
In totaal denkt 84% van de bedrijven dat het aantal cyberincidenten in hun land het afgelopen jaar is toegenomen (32% veel en 52% een beetje). Bedrijven in het Verenigd Koninkrijk (38%), Italië (36%) en Canada (35%) denken het vaakst dat het aantal cyberincidenten sterk is toegenomen. Gevraagd naar de komende 12 maanden, maakt 69% zich zorgen over cyberdreigingen voor hun eigen bedrijf (19% zeer en 50% enigszins bezorgd), terwijl 30% zich geen zorgen maakt. Het aandeel ‘zeer bezorgd’ is het hoogst in het Verenigd Koninkrijk (31%) en Canada (25%), terwijl het aandeel ‘niet bezorgd’ (inclusief ‘niet zo bezorgd’ en ‘helemaal niet bezorgd’) het hoogst is in Zweden (49%), Duitsland en Frankrijk (elk 36%).
Een op de drie bedrijven (33%) is van plan om hun budget voor cyberbeveiliging het komende jaar boven de inflatie te verhogen. Spaanse bedrijven zijn het meest geneigd om dit in reële termen te verhogen (44%).Twee op de drie bedrijven (65%) hebben een cyberverzekering, met de hoogste penetratie in het Verenigd Koninkrijk (77%) en de laagste in Zweden (55%).
Volgens het rapport van Control Risks is het aantal succesvolle, significante cyberincidenten in Italië, Nederland, Polen, Duitsland, Spanje en Frankrijk met ongeveer 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze piek houdt grotendeels verband met hun steun aan Oekraïne en hun actieve rol in de Europese veiligheid. Cybercriminelen en activisten hebben hen aangevallen met ransomware, website-defacement, distributed denial of service (DDoS) en hack-and-leak-campagnes.
Kuntmatige intelligentie
Cybercriminelen maken gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) om bedrijven te bedriegen en af te persen: vorig jaar gebruikten ze deepfakes in 10% van alle succesvolle cyberaanvallen. Ook richten kwaadwillende actoren zich steeds vaker op de AI-systemen die bedrijven hebben geïmplementeerd, bijvoorbeeld door prompts in te voeren om beperkingen te omzeilen of door datasets te manipuleren.
Toch omarmen bedrijven AI met enthousiasme. Twee derde van de bedrijven maakt al gebruik van AI (67%). Duitsland loopt voorop (77%), gevolgd door Canada en het Verenigd Koninkrijk (beide 71%), terwijl Italië een beetje achterblijft (56%). De sectoren die het meest geneigd zijn om AI te gebruiken zijn informatica (79%), tech-media-telecom (75%) en financiële dienstverlening (71%).
Een grote meerderheid (86%) van de respondenten gelooft dat AI de komende twee jaar goed zal zijn voor de economie van hun land (90% in Nederland). Een vergelijkbaar percentage (86%) zegt dat het een positieve impact zal hebben op hun bedrijf (89% in zowel Duitsland als Spanje).Een meerderheid van de bedrijven (52%) verwacht dat AI hun bedrijfsvoering efficiënter zal maken. Velen verwachten ook meer innovatie (47%), lagere kosten (43%) en betere klantenservice (43%).