Na een aantal ‘coronajaren’ waarin het aantal schademeldingen lager was, is het
aantal schademeldingen bij het Waarborgfonds Motorverkeer weer toegenomen. In
het boekjaar 2022 werden 43.888 claims ingediend (2021: 41.032), een aantal dat
nog steeds lager is dan het aantal voor de coronapandemie. In totaal keerde het
Waarborgfonds in 2022 €68,1 miljoen aan schades uit (2021: € 61,1 miljoen).
Uit het Jaarverslag over 2022 blijkt verder dat de inkomstenkant door de jaren heen redelijk stabiel zijn en wordt opgebracht door de verplichte motorrijtuigenverzekering met een bijdrage per voertuig. Het aantal motorvoertuigen steeg de afgelopen jaren licht naar 12,8 miljoen motorrijtuigen (2021: 12,4 miljoen) die in 2022 gemiddeld € 6,65 via hun verplichte motorrijtuigenverzekering hebben afgedragen (2021: € 6,70).
Vernieuwd
portaal particuliere claimanten
Het gemiddelde toewijzingspercentage bij materiële schades met 82,4% is al
jaren min of meer constant (2021: 81,8%). Het percentage verschilt sterk per
claimcategorie. Het Waarborgfonds probeert het aantal afgewezen claims te
verminderen en teleurgestelde claimanten te voorkomen. Dit doet het fonds door
middels het vernieuwde schadeportaal al bij de schademeldingen van particuliere
claimanten duidelijk te maken of deze melding kans van slagen heeft of niet.
“In het portaal kan men in zes stappen een claim indienen.
Allereerst stellen we een aantal controlevragen om te zien of de claim wellicht
in aanmerking komt voor een vergoeding door het Waarborgfonds. Om het zo
eenvoudig mogelijk te maken is er gekozen voor toegankelijk B1 taalgebruik en
zijn er uitgebreide digitale helpfuncties (tekst en video) om een claim
compleet aan te leveren. Dat scheelt veel werk. Maar nog belangrijker is dat
het voorkomt dat klanten op basis van een verkeerd verwachtingspatroon op een
vergoeding rekenen”, vertelt directievoorzitter Ingrid Visscher.
Klanttevredenheid en doorlooptijden
Klanten bij wie de claim wordt toegewezen beoordelen ons in 2022 met 8,6 heel
positief (2021: 8,5). Doordat nu bij het indienen van de schademelding al
meteen duidelijk wordt of deze kans van slagen heeft, verwacht het
Waarborgfonds een lager aantal onterechte claims. En juist de klanten bij wie de
claim wordt afgewezen zijn minder positief en geven een lager
klanttevredenheidscijfer. Door in het vernieuwde portaal duidelijk te maken aan
een klant wat de voorwaarden zijn probeert het Waarborgfonds de teleurstelling
van een afwijzing te voorkomen.
Doordat in het portaal de claim volledig moet worden ingevuld, heeft het
portaal waarschijnlijk ook een positief effect op de toekomstige
doorlooptijden. Na een flinke verbeterslag van de doorlooptijden in 2021, zijn
de doorlooptijden in 2022 verder verbeterd. De gemiddelde doorlooptijd is in
2022 teruggebracht van 27 naar 25 kalenderdagen.