Vorig jaar is in de VS het aantal schadeclaims licht gestegen, vooral door toedoen van de toename van het aantal ransomware-incidenten Maar daar staat tegenover dat het gemiddelde schadebedrag van een cyberclaim is teruggelopen van meer dan $ 50.401 in 2018 naar $ 48.709 in 2019. Dat blijkt uit de vijfde editie van Aon’s Amerikaanse Cyber Market Update uit. In het jaarrapport worden de cybercijfers geanalyseerd die 192 Amerikaanse verzekeraars hebben gerapporteerd aan de National Association of Insurance Commissioners (NAIC) rapporteerden tegenover 184 verzekeraars in 2018.
De gezamenlijke premieomzet van de 192 verzekeraars bedroegen vorig jaar $ 2,26 miljard, een stijging van 11% ten opzichte van het jaar ervoor. Zo’n 90 verzekeraars schreven meer dan $ 1 miljoen aan premie en 41 meer dan $ 5 miljoen. Over het geheel genomen waren de top 10-cyberverzekeraars goed voor 69% van de direct geboekte premie, iets minder dan 70% vorig jaar. De verzekeringssector ondervond echter de impact van de toename van ransomware-aanvallen in 2019. De schadelast werden verdeeld over bedrijven van elke omvang, met name het kleinzakelijk segment. Ondanks de hogere schaderatio spreekt het rapport van een aanhoudende winstgevendheid voor de Amerikaanse cyberverzekeringssector in 2019.
Jon Laux, head of Cyber Analytics for Reinsurance Solutions bij Aon, merkte op: “Hoewel ransomware al jaren toeneemt, voelde de verzekeringssector vorig jaar daadwerkelijk de gevolgen hiervan In tegenstelling tot de NotPetya-claims van 2017, bleven deze verliezen niet beperkt tot enkele grote multinationals, maar waren ze verdeeld over bedrijven van elke omvang en hadden ze vooral gevolgen voor het kleinzakelijke segment. We verwachten dat ransomware ook de belangrijkste schadeoorzaak van 2020 zal zijn.”
Hij voegt toe: “Het verhaal bij cyberverzekeringen is al jaren dat risicobeperking en risicooverdracht bij elkaar horen, dat verzekeraars bedrijven die worden getroffen door cyberaanvallen weer op de been kunnen werken te komen terwijl ze eraan werken om de frequentie en omvang van cyberaanvallen te verminderen door middel van een effectievere risicobeheersing. We denken dat dit de komende jaren eindelijk vrucht kan afwerpen met verzekeraars die de graad van cybersecurity helpen verbeteren en daarmee de kosten van cyberaanvallen kunnen reduceren.”
Andere uitkomsten uit het rapport:
Uit het rapport komt tevens naar voren dat:
• De schaderatio is gestegen van 35% naar 45%, aangestuurd door de claimfrequentie ;
• De gemiddelde claimfrequentie voor 2019 voor alle verzekeraars was 5,6 claims per 1.000 polissen, tegenover 4,2 in 2018;
• De forse stijging van de schadefrequentie werd meer dan gecompenseerd door de vermindering van de gemiddelde omvang van een schadeclaim;
• een vermindering van de ernst van de schadeclaims, waarbij de gemiddelde schadeomvang licht daalde van $ 50.401 dollar in 2018 naar $ 48.709 dollar in 2019; • First party-claims waren met 65% bijna twee keer zo groot in aantal dan de schadeclaims jegens derden (third party);
• Cyberverzekeringen voor kleinere bedrijven doen het zowel qua groei als schaderatio beter dan die voor middelgrote en gotere bedrijven,
Kleine commerciële cyber presteert beter dan de sector in het algemeen wat betreft
Het volledige rapport is hier te downloaden: The report is available at https://aon.io/2020-us-cyber-market-update